Wanita memang padat dengan tugasan harian, kalau yang bekerja lagilah berkira untuk jaga belek kulit wajah setiap malam. Ya, sangat penat! Jadual yang padat menyebabkan wanita kurang tidur dan rehat. Bahananya, tubuh menjadi lesu, wajah kusam dan tidak bermaya.



Jangan risau, kali ini MW kongsikan tip untuk jaga kecantikan cara mudah dan lebih berkesan. Lagi menarik, bahan yang diperlukan sangat jimat...
 

 

BACA: Cara Pilih Bedak Asas

 


1. Untuk wajah yang berseri dan bersinar, amalkan makan kelopak bunga mawar merah setiap hari.

http://support.karangkraf.com/editorial/mwa/31102015/001_006_544_pic.jpg


2. Selain itu, air rebusan daun inai juga dapat mengatasi wajah yang pucat. Tumbuhan ini juga amat bermanfaat untuk kesihatan dalaman wanita.



3. Lekap mata dengan uncang teh selama 10 minit. Petua ini dapat menyegarkan mata dan menghilangkan lingkaran gelap di bawah mata.

http://support.karangkraf.com/editorial/mwa/31102015/uncang-teh-.jpg



4. Sesetengah orang mengalami masalah rambut kering dan gugur, tambah pula kalau wanita selepas bersalin. Bagi mengatasinya, ramas daun bunga raya sehingga keluar lendir. Tapis dan buang hampasnya, sapu pati ini di kulit kepala dan rambut. Kemudian, balut kepala dengan tuala selama 10 minit. Hasilnya rambut sihat dan bersinar dan kulit kepala terasa segar dan sejuk.



5. Lenyekkan tomato sehingga lumat, lumur pada wajah dan biarkan sehingga kering. Kemudian bilas dengan air putih. Masker semula jadi ini akan membuatkan kulit wajah licin, lembut dan sekata.

 

BACA: Tambah Cantik Dengan 7 Petua Tomato



6. Agar bibir merah dan merekah bak delima, sapukan madu pada bibir setiap malam sebelum tidur. Apabila bangun pagi, cuci lebihan sisa madu di bibir dengan hirisan limau nipis.

 

http://support.karangkraf.com/editorial/mwa/31102015/madu1.jpg



7. Kulit badan juga jangan diabaikan. Untuk miliki kulit yang cerah dan kemerahan, gosok setiap inci tubuh anda dengan hampas kelapa. Percayalah, cara ini boleh hilangkan daki dan menjadikan kulit lembut serta lembap.